Pages

Wednesday, August 25, 2010

TeKNik Membuat Spiner Tenggiri

Sedar tidak sedar, Hari ini sudah masuk hari ke 15 Ramadhan. Bermakna telah 15 hari umat islam berpuasa.Didalam bulan ramdhan ini kebanyakan semua aktiviti memancing dihentikan buat seketika,termasuklah juga KKSPFT. Orang kata kalau dah cinta mesti angau yang akan menjelma. Begitu juga lah di dalam aktiviti memancing ini, kalau dah minat tak boleh turun mancing boleh tengok sungai pun jadi lah...

Aku tak kata pada orang lain,aku kata pada diri aku sendiri. Orang lain tu aku tak tahu lah,mungkin teruk lagi kot,hehhehe...Dalam bulan puasa ni dalam fikiran aku sentiasa berlegar2 tentang memancing,tengok je sungai aku terus je terfikir,best ni kalau dapat casting...Bukan aku tak boleh turun untuk melepaskan 'gian' tapi kalian semua faham2 lah keadaan kat rumah dalam bulan puasa ni,turun mancing kan tak pasal2 lak aku berbuka dengan air sejuk bila time berbuka nanti,hehehhe..

Untuk menghilangkan kebosanan aku serta 'kegianan' aku itu,aku memenuhi masa lapang dengan menservis peralatan memancing aku yang tak seberapa itu dan juga memperaktikkan beberapa ikatan yang aku telah pelajari sampaikan orang rumah aku pun naik boasan tengok aku duk asyik buat perambut pancing je...bukan apa,senang sikit untuk trip lepas raya nanti,hehehhhe...harap2 trip tu nanti jadi ye(*pesanan untuk kapten kami).

Melalut panjang lah plak aku ni...oklah,berbalik kepada kita punya tajuk.sebenarnya bukan susah kita nak buat spiner untuk casting tenggiri ni..kalian semua pun boleh buat sendiri..teknik aku blajar dari tekong kat tuas yan,kedah..teknik ni memang popular dan mujarab kat sebelah utara ni..Untuk menyenangkan kalian semua faham,aku rasa lebih baik aku letakkan gambar daripada kalian semua dengar aku punya penerangan..bukan apa, takut melalut kot lain je,hehehe...


Penyediaan bahan-bahan

Mengikat hook

Hasilnya....

aku harap kalian semua dapat sedikit gambaran hasil daripada apa yang aku sampaikan ini....
*tip: nak main casting pakai spiner ni,bulu or gewang kat laut perlulah dikarau laju barulah ikan minat nak sambar umpan.kalau tak ikan just follow je umpan..macam mana nak bagi dapat karau laju,kalian pakailah reel yang mempunyai gear ratio sekurang-kurangnya 6.0 ke atas...

No comments:

Post a Comment